fredag 25 mars 2011


Imorse innan jag gick till jobbet så berättade Frida att det är våffeldagen idag... Hade jag inte den blekaste aning om. Lite fail att vi inte hade våfflor på jobbet idag, men ingen klagade som tur är. Vi skulle gjort våfflor här hemma idag men det visade sig att vi inte hade ett våffeljärn fast vi var 100% säkra på att vi hade ett... Sjukt typiskt. Så vi ska göra pannkakor istället, såna där tjocka ni vet.

Det finns så roliga kulturskillnader mellan hur norskar och svenskar äter pannkakor och våfflor... Till pannkakor äter man nästan bara blåbärssylt här. Det en överlägset den mest populära sylten till just det, hallon- och jordgubbssylt äter man mest på bröd. Norskar och brödskivor alltså.. Hehe, de har en speciell relation. Hur som helst.. Till våfflor äter man tydligen römme isället för grädde? Alltså nåt liknanade creme fraiche, fast lite tjockare om jag inte tar helt fel? VARFÖR... Och det största frågetecknet, varför i hela fridens namn äter de BRUNOST på våfflor och pannkakor? Brunost har vi inte ens i sverige vad jag vet. Sjukt!


Ser detta lockande ut eller?

Nej det får bli lite pannkakor ikväll. Inte för att jag tror att dom kommer se ut såhär. Men men.. Vi får väl göra vårt bästa med grädde och sylt ;)

Inga kommentarer: