söndag 24 maj 2009

Kritisk

"Libby har rotat i mitt rum och hon har knyckt min Jesusstaty. Jag är rädd att Jesus inte riktigt varit sig själv sedan dess. Senast jag såg honom hade han en klänning på sig och Libby kallade honom "Sandra", Barbies nya, bästaste kompis. Men jag tror inte gud kommer att straffa oss för det, eftersom han trots allt är en barmhärtig gud.
Såvida man inte råkar vara den där ormen i Edens lustgård. Ormen frågade bara om det var någon som var sugen på lite äpple, och sedan lät gud honom krypa omkring på mage i all evighet. Det verkar lite hårt. (Även om, vilket jag påpekade för miss Wilson under våra mycket intressanta samtal på religionskunskapen, man var en orm från första början, verkar det inte som något alltigenom dåligt alternativ att få krypa på mage resten av livet. Nästan som att vara en orm, faktiskt. Jag säger allt det här med den största vördnadsfullhet. Jag har bara livlig fantasi."

Så sant, så sant. Georgia Nicolson är bra smart ibland. Eller egentligen Louise Rennison då.

Inga kommentarer: