söndag 5 juni 2011

En dag i ensamhet är okej, två är verkligen en för mycket. Önskar att Frida eller Madde var här och gjorde mig lite sällskap! Vad ska man göra en dag helt ensam liksom? När man läst ut sina böcker och inte orkar sitta stilla och kolla film eller serier? Kanske är dags att göra en liten lista som man kan kolla tillbaka på nån gång när man är i den här sitsen igen. Man kanske ska dela upp sysslorna i kategorier, för det finns nämligen inte bara konstruktiva grejer att göra i sin ensamhet. Tyvärr blir det ibland ganska destruktivt.

Konstruktiv lista:
- Gå ut på en promenad. Både nyttigt och trevligt om det är fint väder.
- Ligg ute och sola. Vi får inte glömma att folk förväntar sig att man ska va brun på sommaren.
- Gör en hårinpackning eller nåt annat som är bra för håret.
- Ta dig tid att bestäm outfit för bästa utgång redan nu så slipper det bli panik nästa gång man ska ut.
- Läs en bra bok, lyssna på bra musik, se bra filmer bara för att du KAN. Välg gärna sånt som piggar upp också. Musik kan verkligen göra en glad!
- Kolla på bilder som gör dig glad.
- Läs bloggar som gör dig inspirerad (det vill säga inte till exempel den här bloggen).
- Städa även om det är tråkigt. Det är i alla fall nödvändigt, säkerligen!
- Fixa naglarna.
- Ta dig tid att prata med folk du inte hinner prata med annars. Och framför allt - prata med människor som du inte vill tappa kontakten med. Som människor i Borås för min del.

Destruktiv lista:
- rök en cigarett eller flera och hoppas att detta gör livet mindre tråkigt.
- ta ett glas vin och hoppas att detta kanske kan hjälpa dig.
- ät massa skitmat och godis. Gärna även mellanmål och fika och annan form av småäande mellan måltiderna.
- sitt för guds skull inte och tänk på saker som gör dig deprimerad.

Det ser ut som att det finns en sak som krävs för att man ska vara konstruktiv istället för destruktiv; orken. Det är vad som krävs. Betyder det att om man inte har ork blir man en destruktiv person? Hmm. Dags att skaffa sig ork! För det är ju tyvärr ett faktum att man lätt hamnar i denna destruktiva lista när man inte har speciellt mycket för sig samt är orkeslös. Därför ska jag försöka dra mig åt orkens håll. Och dessutom ska jag skaffa mig ett projekt. Det tror jag att man mår bra av - att ha ett projekt, sätta upp mål man vill nå. Till exempel börja träna eller jobba ihop en viss summa pengar. Själv tror jag att jag ska börja sätta mig ner och skriva på ett eller annat. Det hade nog vart nyttigt, skriva av sig emellanåt. Låter kanske konstigt, men va fan. Vad ska man göra då!?

Inga kommentarer: